Hete Pepers van Jeroen Hazebroek

Houd je van tuinieren, koken én pepers, dan is er hot nieuws voor je. Het boek 'Hete pepers' gaat over chilipepers kweken, oogsten, verwerken en eten. Een boek vol wetenswaardigheden, interviews met professionals en recepten. Bovendien komen vijftien gastkoks aan het woord, met recepten uit hun eigen cultuur.

Hete Pepers van Jeroen Hazebroek



Je snapt het al, bij mij thuis komen de eerste peperplantjes al boven de grond. Veel eerder dan anders, mede door dit boek. Normaal begin ik met het zaaien van pepers in januari. Weer even terug naar het boek. Want hoe is Jeroen Hazebroek zo in de ban geraakt van pepers? Dit wilde ik heel graag weten. Hij vertelt er uitgebreid over in zijn voorwoord, een leuke anekdote. Ken je Jeroen Hazebroek trouwens al? Hij is auteur van zes boeken over barbecueën en roken. Sinds 2007 is hij eigenaar van Het Kookvuur, een bedrijf dat zich bezighoudt met catering, demonstraties en barbecueworkshops.

In dit boek krijg je veel informatie over de peper zelf, wat geschiedenis en een beetje wetenschap. Een antwoord op de vragen wat pittig is, wat het met je lichaam doet en waarom mensen die hitte eigenlijk opzoeken, komen aan bod. Je kunt lezen over allerlei soorten pepers en hun hitte. Jeroen Hazebroek gaat een pittig gesprek met je aan en heeft voor dit boek zelf vijftig peperplantjes, allerlei soorten en rassen, opgekweekt. 

De interviews met de peper-professionals, vind ik een leuke aanvulling. De recepten van Jeroen Hazebroek maken me enthousiast. Ik kijk die pepers bijna de grond uit, want ik wil sambal maken en saus en ik wil pepers fermenteren, tafelzuur maken en ook nog rijpe kimchi!

Dan lees ik verder en zie de recepten van de gastkoks, met bekende chefs zoals bijvoorbeeld Danny Jansen. Hij maakte voor dit boek Ayam Pangang Pedis. Natuurlijk...toen viel mijn oog op een recept met chocolade. Ik ben dol op chocola en dit recept van gastkok Stan Kelders wil ik ook graag maken: Hot Peanut Butter Chocolate. Een taart met pindakaas, chocolade en peper! Daar zeg ik ja tegen.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, want je merkt het wel, ik ben erg enthousiast over dit boek. Misschien moet je het zelf maar eens inzien, in de winkel. Kun je het op je lijstje zetten voor Kerst of je verwent misschien wel jezelf ermee. Zoek je nog een mooi cadeau voor iemand die van pepers houdt én van koken, dan is dit boek wat mij betreft een absolute aanrader.


Handige informatie over Hete pepers

Auteur: Jeroen Hazebroek
192 pagina's
ISBN 978 90 5956 872 3
Prijs: 29,99
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers


Zelf heb ik het boek niet gekocht maar gekregen, om een recensie te schrijven. Ook al viel het gratis op mijn deurmat, ik geef altijd mijn eerlijke mening.