Borani van Pompoen en Pomelo, uit de Gastvrije keuken van het Midden-Oosten

Ja, daar ben ik weer en ik heb een lekker recept die ik met je mag delen. Het is een aangenaam verrassende smaakcombinatie. Ik heb ervan gesmuld en het is heel makkelijk om te maken. Het ziet er ook nog eens feestelijk uit. Voordat ik verderga met het recept, vertel ik je eerst iets meer over het kookboek De Gastvrije Keuken van het Midden-Oosten.

De Gastvrije Keuken van het Midden-Oosten




De Gastvrije Keuken van het Midden-Oosten is een boek vol authentieke recepten, gestoken in een modern jasje. Ben je nog niet zo bekend met deze keuken, dan zul je best wat nieuwe ingrediënten tegenkomen. Per recept is de lijst aan ingrediënten niet zo groot en dat vind ik altijd een voordeel. Het boek is geschreven door Bethany Kehdy. Ze is geboren in Houston (Texas) en bracht ook een groot deel van haar jeugd door in Libanon. Door deze keuken uit haar jeugd, begon ze met een foodblog over het eten van het Midden-Oosten. De blog, genaamd Dirty Kitchen Secrets, is zeer populair en zij geeft dan ook regelmatig kookdemonstraties over de hele wereld. Met dit boek laat Bethany je kennismaken met de smaken van het Midden-Oosten en moedigt je aan om te 'koken vanuit je hart'.

Ik koos dus voor het recept met pompoen (daar ben ik heel gek op), met ingrediënten die je allemaal wel kent. Ik werd nogal nieuwsgierig naar dit recept. Dan bedoel ik vooral hoe het zou smaken met de 'tarator' (dressing). Nou, ik ga het snel weer maken. Hoe het smaakt kan ik je niet precies uitleggen. Je moet (mag) het gewoon maar eens proberen en wie weet ben je net zo blij verrast als ik. In het recept staat dat je gare of geroosterde kikkererwten kunt gebruiken. Ik gebruikte gare. Het recept voor geroosterde kikkererwten staat ook in dit boek. Wat handig is, is dat je kunt kiezen voor grapefruit in plaats van pomelo. Dit heb ik dan ook gedaan en het was heerlijk.

Trouwens, wat ik binnenkort ga maken uit dit boek is Vintage Knoflook (ingemaakte knoflook met onder andere azijn). In het recept staat dat het 7 jaar houdbaar is, maar je kunt het ook al na een maand eten. Aangestoken door het enthousiasme van mijn broer, die het boek meteen op deze bladzijde opensloeg en het absoluut gaat maken, kan ik niet achterblijven. Want ik ben ontzettend benieuwd hoe dit smaakt. Hij ook. Wie zou het meeste geduld hebben, voordat er geproefd wordt? Ik voel een familiewedstrijdje aankomen.

In dit boek vind je verder recepten met vlees, vis en zoetigheid, menu's en anekdotes. De voor mij nog onbekende ingrediënten zijn duidelijk omschreven en dat is heel handig als je een nieuwe keuken wilt leren kennen. Hoef je niet zo te zoeken. Dus houd je van koken (of laat je graag voor je koken) dan is dit boek een nieuw avontuur in de keuken en een feest voor je smaakpapillen. 


Wil je meer weten over dit boek? Dan is het volgende handig om te weten.

Titel: De Gastvrije Keuken van het Midden-Oosten
Auteur: Bethany Kehdy
Aantal pagina's: 272
Prijs: € 27,99
ISBN: 9789059569294
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers
Het is vanaf nu verkrijgbaar of te bestellen in de boekhandel.

De Gastvrije Keuken van het Midden-Oosten




Zelf heb ik het boek niet gekocht maar gekregen, om een recensie te schrijven. Ook al viel het gratis op mijn deurmat, ik geef altijd mijn eerlijke mening.

Borani van Pompoen & Pomelo
Met kokos-tarator

voor: 4 tot 6 personen als onderdeel van een meergangenmenu.
voorbereiden: 20 min.
bereiden: 35 min.

1 1/2 kg gemengde pompoensoorten, liefst oerpompoenen, in 2 cm brede partjes
zeetzoutvlokken en versgemalen peper
2 eetlepels olijfolie
1 pomelo of grapefruit, gepeld, ontpit en in flinke parten verdeeld
1 rode chilipeper, in dunne ringetjes
2-3 eetlepels geroosterde kikkerwten (recept in boek) of gare kikkerwerwten
3-4 eetlepels kokosvlokken
1 eetlepel grof gesneden munt 
1 eetlepel grof gesneden koriander

voor de tarator met kokos & pomelo
100 ml kokosmelk
2 tenen knoflook, fijngehakt
3-4 eetlepels honing, plus extra naar smaak
2 eetlepels pomelo- of grapefruitsap
zeezoutvlokken en versgemalen zwarte peper

Inleiding van het recept door de auteur:

Ik ben dol op kokos, een ingrediënt uit de Perzische en Midden-Aziatische keuken en ik vind het vooral erg lekker met pompoen. Hier vult de kokos het gerecht fantastisch aan zonder de andere ingrediënten te overheersen. Deze borani is ook erg lekker met de Tomaten-chakasaus van bladzijde 149.
Een tarator is een dressing. De hier gebruikte dressing is niet heel karakteristiek voor dit recept. De klassieke versie is een combinatie van tahin, knoflook en citroensap en dat is een traditionele dressing voor salades of mutabbals.

1. Verhit de oven tot 200 graden C.

2. Verdeel de parten pompoen over een bakplaat. Bestrooi ze met zout en peper en besprenkel ze met de olijfolie. Bak ze in de oven in 30-35 minuten gaar.

3. Maak intussen de tarator. Klop de kokosmelk met de knoflook, honing, het pomelosap en zout en peper door elkaar. Proef, breng zo nodig nog eens op smaak en voeg voor een zoeter resultaat nog wat extra honing toe.

4. Haal de bakplaat, als alle pompoen gaar is, uit de oven en schud de parten met de pomelo op een schaal. Sprenkel de tarator erover en bestrooi alles met chilipeper, geroosterde kikkererwten, kokosvlokken, kruiden en versgemalen peper. Serveer het gerecht warm. 

De Gastvrije Keuken van het Midden-Oosten


Benieuwd naar andere recepten uit kookboeken? Bekijk ze hier.  

Veel kookplezier!