Rendang

Rendang vind ik echt ideaal om in het weekend te maken en dan het liefst voor meerdere keren. Ik vind het zooooo lekker en ook heel handig om in te vriezen. Als ik dan eens geen zin heb om te koken, haal ik het uit de vriezer, warm ik het op en eet er sperziebonen en rijst bij. Maar direct opeten kan natuurlijk ook als je dat wilt. Hier volgt het recept voor rendang op mijn manier. Ik hoop dat je het snel zelf gaat maken en dat je ervan geniet.

Rendang

Dit heb je nodig voor het maken van rendang voor ongeveer 6 personen

800 gram runderlappen, in stukken gesneden
3 middelgrote uien, gepeld en in stukjes
1 stengel citroengras, gewassen en in de lengte ingesneden
2 schijven gember, geschild
2 tenen knoflook, gepeld en uitgeperst
150 ml kokosmelk
50 ml water
1 blikje tomatenpuree
3 eetlepels zoute sojasaus
3 theelepels komijnpoeder
3 theelepels korianderpoeder
3 theelepels laospoeder
flinke snuf kruidnagelpoeder
1 eetlepel palmsuiker
1 of 2 theelepels sambal oelek
(rijst)olie

Zo maak je rendang

1.Bak de ui een beetje bruin in een pan met een scheutje rijstolie.

2.Voeg het vlees, tomatenpuree, komijnpoeder, korianderpoeder, laospoeder en een snuf kruidnagelpoeder toe en bak even mee.

3.Doe dan alle overige ingrediënten in de pan en roer door. Breng aan de kook en zet het vuur daarna heel zacht. 

4. Stoof het vlees gaar, met deksel op de pan, onder af en toe goed roeren. Dit duurt ongeveer 2 tot 4 uur. Haal het laatste kwartier het deksel van de pan en laat iets inkoken. Vind je dat er tussentijds toch iets meer vocht in moet, voeg dan wat water toe. Als het gerecht klaar is, het vlees lekker zacht, haal dan de stengel citroengras en de schijfjes gember uit de pan. Deze hebben hun werk gedaan en kunnen nu weg.

Eet rendang bijvoorbeeld met rijst en sperziebonen. Bestrooi eventueel met wat seroendeng (geroosterde kokos met pinda's) en verse koriander. Eet smakelijk! 

Misschien vind je dit ook lekker:

Bieflapjes met Champignons
Meer lekkere recepten bekijken? Kijk hier in het Bij Lon Receptenregister!