Wat kun je doen buiten het Moestuinseizoen #4

Mooi, hè, dahlia's. Even wat kleur op deze koude dag. Een foto van tuingereedschap is zo saai. Dat laat ik liever achterwege. Al is het wél waar het deze keer over gaat. Of wil jij liever kweken in de vensterbank? Lees snel verder.

Over tuingereedschap en kweken in de vensterbank. En nee...niet over dahlia's.



In mijn familie-, vrienden- en kennissenkring, zijn er maar weinig mensen die hun tuingereedschap echt goed onderhouden. Ik ken er één die heeeeel precies is. Nee, ik ga geen namen noemen. Maar hij heeft wel gelijk. Na elk gebruik moet je je tuingereedschap schoonmaken en invetten. Ja, je snoeischaar moet je dus ook nadat je het gebruikt hebt weer slijpen. Zo blijft het altijd scherp. Zelf ben ik niet zo netjes, maar ik wil toch echt mijn leven iets gaan beteren. Laat ik dit jaar eens een keer beginnen met goed schoonmaken, invetten en opruimen van het tuingereedschap. Ja, misschien koop ik zelfs nog wel een diamantvijltje.

Hoe je je snoeischaar moet slijpen?

Groei & Bloei heeft een duidelijk filmpje gemaakt over het slijpen van je snoeischaar. Hier kun je het bekijken. 

Mis je het oogsten? Kweek dan je eigen vensterbanksalade!

  • Verdiep je in de wereld van het kweken van kiemen. Heerlijk en leuk om te doen!
  • Zaai wat overgebleven slazaden in een bakje met aarde en zet het in de vensterbank. Regelmatig met de plantenspuit besproeien. Dan kun je binnenkort je eigen babysla knippen.
  • Kweek doperwtenscheuten. Zaai de zaden in wat aarde en zet ze in de vensterbank. Regelmatig met de plantenspuit besproeien. De jonge scheuten knip je af. Deze smaken heel lekker door de sla. Het zaad voor de doperwtenscheuten haal ik gewoon in de supermarkt: gedroogde groene erwten uit een pak. 


Meer lezen over de moestuin?

Of ben je op zoek naar een lekker recept?