Herfstig en Peperig

Het is een beetje wisselvallig weer deze week. Toch was ik even in de moestuin. Onkruid wieden, oogsten... En de eerste tekenen van de herfst bekijken.

 
Herfstig en Peperig Moestuinnieuws




Je ziet dat allerlei gewassen op het einde lopen. De pronkbonen trekken zich terug. Niet alle bonen hebben we op tijd geoogst. Veel pronkbonen kun je nu niet meer eten. Te groot en dan worden ze stug. Niet lekker. Maar wat nu het leuke is...alles oogsten was ook niet de bedoeling. Want de zaden van onze pronkbonen zijn ook eetbaar. Je kunt ze laten drogen aan de plant en dan oogsten. Dan heb je een mooie voorraad droogbonen. Voordat de zaden in de bonen droog zijn, oogst ik ook voor vers gebruik. Deze verse zaden, die in de peul zitten, kook ik mee in soepen. Gewoon een handje vol. Lekker, hoor. De rest van de te grote pronkbonen laat ik gewoon aan de plant hangen totdat het droog is. En dan is het doppen geblazen! Op de foto zie je verse pronkbonenzaden. Wat een mooie kleur, hè, dat roze? Helaas verdwijnt dat weer tijdens het koken.


De oogst van deze week

Voordat de bui echt losbarstte, oogstte ik nog snel een lading pepers. Wat zijn die dit jaar trouwens pittig, zeg! Verder nam ik wat peterselie mee, waar ik iets heel lekkers mee ga maken. Wat dat is, hoor je later. Dan deel ik het recept met je. De paprika's beginnen trouwens eindelijk te kleuren. Yes!


Het tuinjaar is nog niet voorbij

Is het tuinjaar dan bijna voorbij? Nee, hoor. De koolsoorten groeien als kool. Vorige week vertelde ik nog wat we allemaal zaaien in deze periode. Er staat nog prei en de wortelen zijn ook klaar voor de oogst. Verder ga ik alvast tuinbonenzaden bestellen. Want in oktober is het zover! Dan ga ik tuinbonen zaaien. Dit schijnt beter te werken dan vroeg in het jaar. We gaan het zien. Ik ben benieuwd!

Wat haalde jij deze week uit je moestuin?

Meer lezen over onze moestuin? 

Lekker recept maken? Neem een kijkje in ons receptenregister!

Volg je ons trouwens al op Insta?