Moestuinvreugde en Terrorslakken

Wat word ik toch blij van de moestuin. Het is heel lekker om groenten zó vers te eten. Maar 's nachts, terwijl ik slaap, gebeuren er dingen met mijn jonge plantjes, die het daglicht niet kunnen verdragen...

Moestuinvreugde en Terrorslakken




Dat was weer een slaplant

Zoals je misschien al eerder hebt gelezen, kweken wij graag groenten voor in een klein kasje achter ons huis. Zijn ze groot genoeg, dan zetten we ze op leeggekomen plekken in de moestuin. Dat ging steeds heel goed. Tot nu dan. Vanochtend deed ik nietsvermoedend ons kasje open en zag een zwaar aangevreten slaplantje. De schuldige lag lekker uit te buiken in het plantenbakje zelf. Dit is dus terrorslak Jaap, die het bovendien leuk vindt om al zijn vriendjes uit te nodigen voor het eten. Er is dus al heel wat meer gesneuveld.


Terrorslak Jaap betrapt...


Maatregel voor jonge plantjes

De planten gaan snel de moestuin in waar, wonder boven wonder, weinig slakken te bekennen zijn. Dat voorzaaien moeten we dus maar verplaatsen naar de moestuin. Gewoon op rijen en later uitdunnen. Nee, ik heb geen zin om 's avonds met mijn zaklamp op slakkenjacht te gaan. Ik ken hilarische verhalen hierover. Bestrijden zie ik ook niet zitten. Veel diervriendelijke anti-slakkentips heb ik natuurlijk door de jaren heen geprobeerd. Het heeft niet geholpen. Ze laten verdrinken in een bakje bier? Nee... zonde van het bier. Oké...genoeg over terrorslakken.


Tuinbonen; het lekkerste borrelhapje

Weet je dat we een heerlijke oogst tuinbonen hebben? Die eten we het liefst dubbelgedopt met een beetje olijfolie en zout. Het lekkerste borrelhapje dat er is. Dit staat morgenavond dus bij ons op tafel. Ik kijk ernaar uit. Het recept dat wij hiervoor gebruiken, staat trouwens in dit oudere boek uit 2006: Mijn keuken van de zon, van Virginie Besancon.


Een deel van de tuinbonenoogst


Baal je van de regen? Niet als je een moestuin hebt!

Dat het nu een beetje druilerig weer is buiten, heeft zo zijn voordelen voor mensen met een moestuin. Het is ideaal groei- en zaaiweer! Wij zaaien de komende tijd weer wat chioggiabiet, rucola, sla, snijbiet en wat zomerspinazie.

Wil je meer zien over de oogst? Volg ons dan ook op Instagram. Hier vind je regelmatig meer nieuws over de moestuin.

Meer moestuinberichten bekijken? Lees snel verder!

Op zoek naar een lekker recept? Kijk dan snel in ons receptenregister.