Een kijkje achter de schermen

"Hoe bedenk je al die recepten? Straks zijn je ideeën toch op?" Deze vraag krijg ik vaak. Neem een kijkje achter de schermen van Bij Lon.

Een kijkje achter de schermen van Bij Lon




"Natuurlijk heb je de ene dag meer inspiratie dan de andere. Het denken in eten houdt alleen nooit op bij mij. Zelfs als ik in de moestuin ben, bedenk ik nieuwe combinaties met groenten die nog lang niet toe zijn aan de oogst.

Kookboeken en instagram

Verder lees ik heel veel kookboeken, om de inspiratie op gang te houden en omdat het natuurlijk heel leuk is om te lezen. Door deze boeken, krijg ik hele nieuwe ideeën die niets meer te maken hebben met het kookboek zelf. Ook kijk ik graag naar foto's van gerechten op Instagram.

Restaurants

Het eten in restaurants kan ook enorm inspireren. Hier gaat het denken in eten in een stroomversnelling. Dan vraag ik me af wat ik bijvoorbeeld zelf met dit ingrediënt zou kunnen doen. Of ik laat me inspireren door bepaalde smaakcombinaties waar ik door verrast ben. Het nadeel is soms dat ik een beetje dromerig en afwezig ben, omdat ik in gedachten het nieuwe gerecht al zie ontstaan. Dit is niet altijd even leuk voor je tafelgenoten :-)

Speciaalzaak, supermarkt, foodfestival en meer

Een kijkje nemen in speciaalzaken of gewoon in de supermarkt kan helpen om recepten te bedenken. Foodfestivals zijn ook altijd leuk om in de stemming te komen. We bezoeken een beurs en maken kennis met nieuwe producten. Soms komen de ideeën op de meest onmogelijke momenten in me op, bijvoorbeeld als ik onder de douche sta. Of tijdens het kijken van een film. Dan zie ik Dennis al naar me kijken en vraagt hij wat ik nu weer aan het bedenken ben. Of hij brengt me op een idee door iets wat hij zegt. Zijn we in het buitenland, dan sta ik helemaal aan. Want daar vind ik weer hele andere gerechten en ingrediënten. Een kijkje in een supermarkt of speciaalzaak tijdens een vakantie is voor mij een uitje. Daar kan ik heel lang rondkijken.

Vrienden en familie

Onze vrienden en familie houden erg van lekker eten en dat vind ik heel fijn. Ze praten er graag over en proberen allerlei dingen uit op kookgebied. Als ze op vakantie zijn geweest vraag ik vaak wat ze allemaal hebben gegeten. Hier haal ik ook inspiratie uit.

Het creatieve proces gaat maar door

Het gaat dus altijd maar door. Dit creatieve proces kan ik niet zomaar uitzetten en dat wil ik ook niet. Stel je voor dat ik een idee mis! Hahaha... dat klinkt weer eens veel te serieus. Wel moet ik alles direct noteren, anders ben ik het zo weer kwijt. Want dan denk ik alweer aan het volgende gerecht."

Op zoek naar lekkere recepten? Kijk dan snel in ons receptenregister!

Volg je ons al op Instagram? Voor nog meer inspiratie en achtergrondinformatie.