Verhuizen Moestuin en laatste Oogst

Misschien heb je het hier, op mijn blog, al eerder gelezen. De moestuinvereniging waar ik lid van ben, gaat verhuizen. Een nieuwe start betekent ook hele leuke nieuwe ideeën. In de tussentijd gaat het kweken in de achtertuin gewoon door.

Laatste oogst uit moestuin 2016




De laatste oogst uit mijn huidige moestuin is een feit. Nog een flinke bos wortelen en één spaghettipompoen. De moestuinen op de huidige plaats van onze vereniging, moeten leeg. Het was een tijdelijke plek. Alle paaltjes en andere materialen gaan eruit. Dan komt nu snel de dag dat het hele terrein wordt omgeploegd en opnieuw weiland wordt. 

Nieuwe start, nieuwe ideeën

De vereniging gaat verhuizen naar een ander stuk grond. Dat is erg leuk, want een hele nieuwe start brengt nieuwe ideeën met zich mee. Hoe ga ik mijn tuin deze keer indelen? In mijn hoofd zit al een heel nieuw ontwerp. Omdat dit straks een permanente plek is, kun je investeren in een moestuin voor de lange termijn. Daar horen hele andere beslissingen bij dan voorheen, op de tijdelijke plek. 

Ontwikkelingen nieuwe moestuin

Zodra de nieuwe moestuin er is, houd ik jullie natuurlijk op de hoogte van hoe de toekomstige tuin stukje bij beetje een eigen paradijsje wordt. Wat kijk ik uit naar een stukje grond vol heerlijke groenten en mooie bloemen. Voor fruit is er dan ook plek en natuurlijk voor andere vaste planten. Ik dagdroom nog even verder.

Kweken in de achtertuin

In de achtertuin gaat het kweken van groenten en fruit gewoon door. De paprika's beginnen kleur te krijgen, de gele komkommers doen het ook goed. Verder hebben we frambozen, appels, druiven, kruiden en tomaten. Met de druiven gaat het iets minder goed. Veel jonge vruchten zijn van de plant gevallen, eerder dit jaar. Ook zie ik regelmatig een ekster wat druifjes pakken. 

Zaaien in bakken

Normaal gesproken kun je nog best wel wat groenten voor de winter en komend voorjaar planten of zaaien in de moestuin. Nu is dat op dit moment geen optie voor ons. Wel kan er nog iets in bakken worden gezaaid, in de achtertuin. Bijvoorbeeld rucola en andere bladgroenten voor in de salade. Binnenkort ook maar weer even met de erwtenscheuten beginnen. Heerlijk!

Voorbereidingen nieuwe moestuin

Ook voor bloemen in de nieuwe moestuin worden hier al wat voorbereidingen getroffen. Daarover volgende week meer!