Romige Pompoensoep

Het is al iets kouder geworden buiten. Sommige bomen laten hun blad nu vallen. Het is herfst en gelukkig nog steeds zonnig. De eerste pompoensoep van dit jaar is bij ons thuis een feit. Romig, vol smaak door de salie en natuurlijk heerlijk hartig.

Romige Pompoensoep




Voor pompoensoep kun je natuurlijk elke bouillon gebruiken, maar zelf vind ik groentebouillon het lekkerst. Ik gebruikte Groentebouillon zonder gist van Vitam. Het is een bouillonpasta, eigenlijk een drinkbouillon. Maar het smaakt heerlijk als basis voor de soep. Het is naar mijn smaak redelijk aan de zoute kant. Daarom gebruikte ik ongeveer 3 theelepels op een liter bouillon. Je kunt deze bouillon kopen bij bijvoorbeeld Ekoplaza. 

Dit jaar had ik geen oranje pompoentjes in de moestuin. Daarom kocht ik een biologische oranje pompoen bij AH. Deze is qua formaat prima voor 4 kommen soep en er zit een goede smaak aan.

De soep is geschikt als voorgerecht, lunch of als tussendoortje. Misschien wel na een flinke wandeling in het bos, op een vrije dag. Je kunt het natuurlijk ook als hoofdgerecht eten, met wat stokbrood. 


Wat heb je nodig voor 4 kommen?

1 oranje pompoen (AH bio), pitten eruit, geschild en in blokjes gesneden
1 grote ui, gepeld en gesnipperd
1 liter groentebouillon
2 theelepels gedroogde salie
scheutje room
olijfolie
staafmixer 


Hoe maak je Romige Pompoensoep?

Zet een pan op het vuur. Doe er een scheutje olijfolie in en dan direct de ui. Bak aan op middelmatig vuur en zodra ze glazig zijn en al een beetje bruin worden, kan de pompoen erbij. Even meebakken, de salie toevoegen en dan direct de groentebouillon.

Breng de bouillon met de pompoen aan de kook. Laat ongeveer 20 minuten zachtjes koken. Als de pompoen gaar is, haal je de pan van het vuur. Pureer met een staafmixer. Roer er een scheutje room door en serveer.

Misschien vind je dit ook interessant: Geitenkaasjes in spek met honing en tijm

Geitenkaasjes in spek met honing en tijm