Drama in de moestuin

Na alle regen was het eindelijk eens twee dagen achter elkaar droog. Ook zijn we op vakantie geweest. De moestuin was heel netjes achtergelaten. Maar drie weken regen en een vakantie, daar kun je niet tegenop.

Het onkruid groeit goed in de moestuin ;-)



Natuurlijk was ik al even in de moestuin geweest. Heel even. Want er stond veel water. Nu bekijk ik alles eens goed. Wat een groene oase aan onkruid. Jammer. En dan te bedenken dat ik bang was dat de tuin zou uitdrogen tijdens mijn afwezigheid, haha. Mijn mooie sla is doorgeschoten en niet geoogst door mijn tuinvrienden tijdens de vakantie. Die hadden vast ook geen zin om in de modder weg te zakken, tijdens al die regen. De tomaten in de moestuin zijn ineens ziek door al het vocht. Ze zagen er eerder nog goed uit. De kolen zien eruit als gatenkazen. De slakken hebben een mooi feestje gevierd.

Zieke tomatenplant

Verdere moestuinfrustraties

Mijn sperziebonenplanten zijn verdwenen, hopelijk gaan mijn uien het nog redden na die natte voeten, mijn snijbiet is niet goed gegroeid, de koolrabi is door het een of ander aangevallen, de radijsjes zijn doorboord, de basilicum is aangetast, de pronkboon is slecht opgekomen, geen teken meer van de rucola.

Dan is er altijd nog wel positief moestuinnieuws

Natuurlijk is er altijd wel iets positiefs te vinden. Gewoon niet terugdenken aan hoe mooi de tuin erbij stond vóór de vakantie, vóór die bakken regen die zijn gevallen. Dat is best moeilijk. Maar het kan altijd erger. Op Facebook zag ik heel wat foto's met voorbijdrijvende aardappelen van moestuinliefhebbers. Dus: even positief. Ik heb nog meer sla, niet doorgeschoten en klaar om te eten. Joepie. De bieten zijn ook mooi geworden. Die heb ik fijn mee naar huis genomen. Dan was er nog een klein restje peultjes en wat meiraap. Lekker! De courgette doet het goed en de pompoen ook. Dit tot groot verdriet van mijn wederhelft. Ook was er hier wat ophef over de goed gelukte bieten ;-) Gewoon, omdat het vroeger een dingetje was, bieten. Tegenwoordig vinden we ze lekker. Dan denk ik weer aan de bietentaart met geitenkaas en de rauwe bietencarpaccio die we hebben gegeten. Mmmm...

Het blijft leuk

Nadat ik me vreselijk druk heb gemaakt om alle mislukkingen, bedenk ik dat ik toch moestuinier voor de lol en ontspanning. Niet alleen voor de oogst, toch? Ook voor de beweging en natuurlijk de gezelligheid bij ons op de tuinvereniging. Ja, ik ga gewoon door en zie wel wat ik dit jaar nog kan oogsten. 

Zijn jouw bieten ook goed gelukt? Maak dan eens bietentaart met geitenkaas of de rauwe bietencarpaccio. 

Bietentaart met Geitenkaas
Rauwe Bietencarpaccio