Mulchen werkt

Voor de winter had ik de moestuin afgedekt met stro. Dit heet mulchen. Je kunt dit ook met ander materiaal doen, bijvoorbeeld bladeren. Benieuwd was ik naar het resultaat. En ja, wat ik al hoopte en anderen mij beloofden is waar: mulchen heeft zin. 




Aan het begin van het tuinseizoen veegde ik het stro van een tuinbed. Daar zou ik beginnen met zaaien. Wat ik zag, daar werd ik heel blij van. Onkruidvrije, korrelige en losse grond. De wormen hadden hun best gedaan en de voedingsstoffen zijn behouden. Geen dichtgeslagen grond door de regen. Geen weggespoelde voedingsstoffen. Nee, het is heel mooi en fijn van structuur.


Direct zaaien

Het voordeel van mulchen is dat je meteen kunt beginnen met zaaien. De rest van het stro laat ik mooi nog even liggen. Hier en daar komen er wel wat eigenwijze grassprieten doorheen. Dan veeg ik het stro even aan de kant en haal ik het gras eruit. Daarna leg ik het stro mooi weer terug. Dit remt ook nu nog het onkruid.

Mulchen in voorjaar en zomer

De moestuin naast mij is beschikbaar gekomen. Dit stukje heb ik er nu fijn bij. En dat betekent (iets minder fijn): heel veel onkruid wieden. Ook in het voorjaar en in de zomer kun je mulchen. Het houdt het vocht beter vast in de grond en je remt het onkruid. Breng een laagje mulch aan rondom je gewassen, zodra ze groot genoeg zijn.

Mulchen, dat houd ik er zeker in!