Zaaien met de maan

Een aantal jaren geleden had ik een boekje gekocht over zaaien met de maan. Het was van Maria Thun. Deze boekjes kun je nog steeds kopen. Het geeft precies aan wanneer jij het beste kunt zaaien, planten en oogsten.




De zaaikalender van Maria Thun is erg handig. Elk jaar is er een nieuw boekje, een nieuwe kalender nodig. Het is eigenlijk een tuinagenda. Je hebt een afspraak met je moestuin. Gezellig!

Tijd voor bladgroenten, wortelgroenten of vruchtgewassen

Je moet alleen wel de discipline hebben om alles goed bij te houden. Dat ontbrak er bij mij weleens aan en ook vond ik het vaak niet praktisch. Dan moest ik op een bepaald tijdstip zaaien, terwijl ik op kantoor zat. Natuurlijk kun je het ook gewoon op die dag zelf doen, dan maar iets later, maar ook dat kwam me vaak niet uit. Ben je wel zo precies en kun je op deze manier je moestuin vullen, dan boek je waarschijnlijk veel succes. Een man van de moestuinvereniging heeft mij een keer verteld dat hij de maankalender goed in de gaten hield. Hij had dan ook elk jaar een goede opbrengst. Dan zaaide hij snel even voor of na zijn werk. Die discipline heeft hij dus wel. Dat gaat mij niet lukken.


Maria Thun legt het helemaal uit

In het boekje van Maria Thun staat precies op welke dagen het bijvoorbeeld een goede dag is om te zaaien, het een bladdag is, een vruchtgewassendag of een worteldag. Ook is er een goede dag om te oogsten en te snoeien. 

Zaaien met de maan is niet nieuw, maar oud

Beetje vaag? Valt wel mee, hoor. Denk maar aan eb en vloed. Biologisch-dynamische landbouw heeft ook alles te maken met de stand van de hemellichamen ten opzichte van de aarde. Tuinieren met de maan is iets wat mensen al eeuwen doen. Eigenlijk zijn we deze vanzelfsprekende kennis een beetje verloren in onze drukke en moderne tijd. Gelukkig zijn er nog steeds mensen die er verstand van hebben, die zelf precies weten wanneer ze wat moeten doen. Daar heb ik dus een kalender voor nodig, van mensen die er echt verstand van hebben.

Een maankalender helemaal bijhouden, dat gaat me toch niet lukken. (Die van Maria Thun is wel echt een aanrader als je hier serieus mee aan de slag wilt.) 

Er zijn in ieder geval wel twee dingen die ik in de gaten houd: 
  • Bij wassende maan zaai ik vooral bladgroenten
  • Is het afnemende maan dan is het tijd voor het zaaien van wortelgewassen  
Voor meer informatie kijk ik graag op de maankalender van Ritme van de natuur