Verrot Lekker

In de winter dagdroom ik van mooi tuinweer en al dat lekkers wat weer uit mijn moestuin zal komen. Een fantastische oogst, die ik op originele manieren wil verwerken.





Boek na boek...

Omdat ik het leuk vind om altijd met eten en tuinieren bezig te zijn, lees ik er veel over. Vooral als het geen weer is om te tuinieren, of nog niet in ieder geval. Wat duurt dat lang! Ik verslind in de winter kookboek na kookboek en tuinboek na tuinboek. Oude boeken, boeken uit de bibliotheek en ook nieuwe boeken uit de boekhandel. Dan doe ik heel veel leuke inspiratie op.

Zelf fermenteren

Het boek dat nu vooral mijn aandacht trekt is Verrot Lekker. Fermenteren, dat lijkt me wel wat. Al ben ik natuurlijk wel al bezig met het maken van melkkefir en zuurdesembrood, zelf zuurkool maken heb ik nog nooit gedaan. Ik ben helemaal niet dol op zuurkool, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik het zelfgemaakt weleens kan lusten. Binnenkort probeer ik het uit.

Rode kool met speculaaskruiden?

Er staan veel spannende recepten in het boek van Christian Weij. Zo wil ik ook graag eens klassieke gezouten snijbonen maken. En hele wortels voor later. Die wortels kun je een jaar bewaren, zegt het boek. Oh...rode kool met speculaaskruiden. Ook niet verkeerd, lijkt me.

Dan maar aan de boerenkool

Ik verveel me dus nog niet, zo buiten het moestuinseizoen. Al begin ik er wel ernstig naar uit te kijken. Om het tuingevoel nog wat meer terug te krijgen, oogst ik binnenkort mijn boerenkool. Dat smaakt echt heel anders dan uit de supermarkt. Zo lekker!