Modder in de moestuin, maar prachtige paksoi

Het is nogal modderig in de moestuin. Maar de paksoi vindt dit heerlijk. Veel andere groenten ook. Ik nam gisteren een mooie oogst mee naar huis.

Oogst van gisteren, met linksboven de paksoi


Wat doe je nu met paksoi, dacht ik altijd. Ik vind de smaak een beetje erg neutraal. Maar dat is mijn mening. Ik heb het al geroerbakt, een ovenschotel van gemaakt en de laatste tijd eten we het graag gekookt. Lekker ouderwets met wat boter erdoor en wat nootmuskaat erover. Ja, echt waar :-) Word ik nu oud?

Hoe kook je paksoi? Nou, erg kort. Totdat het er gaar uitziet. Het is eigenlijk meer blancheren. Eerst de steeltjes (die moeten langer) en daarna de bladeren. Daarna goed uit laten lekken, een klontje boter erdoor roeren en wat nootmuskaat erover. Lekker met aardappelen en een stukje vlees of een gekookt ei.

De paksoi heb ik trouwens niet gewoon uit de rond getrokken, maar keurig afgesneden. Dan komen er, als het goed gaat, nog nieuwe bladeren aan die ik ook weer kan oogsten. Joepie.