Melkkefir

Wachten totdat de post komt, dat doe ik normaal niet. Maar nu is het nodig. Mijn levende melkkefirkorrels arriveren. Directe actie is vereist.

 

Kefir, het yoghurtplantje

Over kefir (of het yoghurtplantje) heb ik al veel gelezen. Als kind hoorde ik al over het yoghurtplantje, dat een hele trend was in die tijd. Bijna alles komt terug, dus nu is kefir weer ontzettend populair. Al een tijdje denk ik: dit wil ik graag proberen. Als de korrels straks worden afgeleverd, zet ik de 15 gram kefirkorrels direct in 150 ml melk. Na 24 uur is de eerste kefir klaar. Dan kan ik het zeven, maar deze eerste versie kefirdrank moet weg, volgens de duidelijke beschrijving op de website over melkkefir. Dan doe ik het truckje nog een keer en vanaf dan kan ik mijn eigen kefir drinken. Ik kijk ernaar uit! Bovendien kan ik straks steeds meer kefir maken, omdat de korrels groeien. Dan moet ik ook meer melk toevoegen.  

Probiotisch en vol vitamientjes

Kefir is een probiotische melkdrank vol vitamientjes. Het is licht alcoholisch. Je kunt ook waterkefir maken, maar daar heb je weer andere korrels voor nodig. Je moet heel hygiënisch te werk gaan. Schone plastic zeef en een aparte afwasborstel. Je mag namelijk geen zeep gebruiken en weckpot, afwasborstel en zeef mag alleen voor de kefirspullen gebruikt worden. Anders gaan de korrels dood, of krijg je er verkeerde bacteriën in. Mocht je zowel melk- als waterkefir maken, dan mag je ook niet dezelfde spullen gebruiken. Aangeraden wordt om dit strikt gescheiden te houden.

Uitgebreide informatie en waar te kopen

Mijn kefirkorrels kocht ik online, bij de Kefirshop.nl. Hier vind je ook uitgebreide informatie over de bereiding van melkkefir en waterkefir. Melkkefir smaakt eigenlijk naar karnemelk, maar dan zachter en met een prikkeltje erin. Hoe ik dit weet? Ik heb eerst een kefirdrankje gekocht bij Ekoplaza. Heerlijk, als je van karnemelk houdt tenminste. 

Gaat daar de bel? Aan de slag.