Rondje plantjes in de regen en recepten

Waar is de zomer gebleven. Natuurlijk is regen nodig. Zoveel en ook nog eens een zomerstorm, zucht... Nu is het wel weer even genoeg. Zullen mijn tomatenplanten het redden met dit weer?

 

Tomaten houden niet van water op de bladeren

Vlak voordat de zomerstorm losbarstte, heb ik mijn kerstomatenplanten snel in de schuur gezet. Nu staan ze weer buiten, want ze hebben licht nodig. Maar deze planten hebben een hekel aan vocht op de bladeren. Het wordt nu spannend of ze het gaan redden. Het is in ons klimaat altijd een risico om tomaten te kweken. Je hebt een mooie, droge, zomer nodig voor een goed resultaat.


Sla en groene soep

De sla staat er goed bij in de moestuin. Het smaakt goed, zeker als het vers geoogst is. Ik verwerk de sla graag in een salade of we eten het als extraatje bij het avondeten. Verder heb ik nog peultjes en sperziebonen die ik wil verwerken. Het is weer tijd voor groene soep, maar dan zonder pronkbonen want die zijn nog niet klaar voor de oogst. Bekijk het recept.

Stevia, paprika en aubergine

Er zijn ook veel planten die het helemaal niet erg vinden dat het zo regent. De steviaplant doet het goed en de paprika ziet er prachtig uit. Mijn aubergineplanten staan in bloei. Hier groeien straks, als alles goedgaat, leuke kleine aubergines aan. Ze zien er dan uit als eieren, klein en wit. Ik kies speciaal voor kleine aubergines, omdat ze een kortere groeitijd hebben. Ik ben benieuwd!

Steviaplant
Paprikaplant
Aubergineplant


Koekjes bakken, lekker huiselijk

Gisteren vond ik het zó herfstig, dat ik koekjes heb gebakken. Lekker huiselijk. Ik heb suikervrije koekjes gebakken, naar een recept van Voedzo, uit het Koekenboek. De volgende koekjes bak ik ook altijd graag: amandelkoekjes. Deze zijn ook suikervrij, gezoet met honing en stevia. Kijk hier voor het recept.

Zelfgebakken koekjes

Tagliatelle van courgette

Nu even niet over aubergine, maar over courgette. Op internet zie ik de laatste tijd allemaal artikelen over courgetti, spaghetti van courgette. Je heb hier een speciaal apparaat voor nodig. Dat vind ik maar niks. Voor je het weet bestaat je keuken alleen nog maar uit apparaten. Daar heb ik geen plek voor. Het werd dus tagliatelle van courgette. Gewoon lange slierten maken van courgette, met de dunschiller. Gesnipperde uien bakken in olie, tomatenpuree, knoflook en wat ansjovis erbij. Nog even doorbakken, totdat de ansjovis is gesmolten. Courgetteslieren meebakken, peper erover, handje verse basilicum erdoor en klaar. Wij hebben dit met sla gegeten. Het gerecht is lekker vol van smaak.

Het begint alweer hard te regenen. De moestuin laat ik vandaag dus maar even "links" liggen. Zucht...wanneer mag ik weer klagen over het warme weer? ;-)