Gek op zuurdesembrood van Jamie Oliver

Zuurdesembrood is mijn favoriete brood. Vooral als ik het zelf heb gemaakt. Die vind ik toch het aller aller lekkerst.


Het recept van het  brood dat ik maak, komt van Jamie Oliver, uit het boek Happy Days met the Naked Chef. Er zijn verschillende manieren om zuurdesembrood te maken. Dan heb ik het vooral over de starter, want daar zul je toch mee moeten beginnen. Een starter, ja. Dit is een begindeeg vol natuurlijke gist, die je later mengt met meer meel en water om brood te maken. Een starter van biologisch roggemeel werkt voor mij heel goed. Hier zit veel wilde gist in en ook bacteriën.

Je zorgt ervoor dat je altijd weer een deel van het deeg bewaart, als je brood hebt gemaakt. Doe dit wel voordat je er zout aan toevoegt, anders gaat de gist dood. Dan kun je weer een volgend brood maken, nadat het een tijdje heeft gerust. Ik laat de starter altijd een weekje (afgedekt) in de koelkast staan, totdat ik het weer gebruik. Elk weekend vers brood vind ik een feestje! Het ruikt tijdens het bakken ook zo lekker in huis.

Meestal maak ik wit brood. Dat vind ik extra lekker, in het weekend. Het maakt niet uit dat je later geen roggemeel meer gebruikt. De starter voedt zich later ook met andere meelsoorten, als ze maar biologisch zijn.

Op vrijdagavond is het zover. Dan maak ik 's avonds mijn brood en laat het de hele nacht rijzen. De volgende ochtend gaat mijn brood de oven in. Als het klaar is laat ik het op een rooster afkoelen. Het resultaat is een massief brood met een super knapperige korst. Als je echt lekker brood wilt eten, dan is het een aanrader om zelf zuurdesembrood te maken. De starter gaat heel lang mee, als je het brood regelmatig maakt. De starter heeft namelijk voeding nodig om in leven te blijven, in de vorm van meel en water. Dus als het je een weekje niet lukt om brood te bakken: voed wel je starter met wat meel of bloem en water. Strooi gewoon wat meel of bloem bij je starter en roer het door met een houten lepel. Zet het weer afgedekt in de koelkast en het blijft weer een week in leven. Als je deeg roze wordt, of er anderszins vreemd uit gaat zien, moet je het weggooien en een hele nieuwe starter maken.



Een echte aanrader is dus het recept van Jamie Oliver, uit het boek Happy Days met the Naked Chef. Dan krijg je naar mijn mening het beste resultaat, als je je precies aan het recept houdt.

Succes als je het gaat uitproberen! Ik hoor graag of het gelukt is en wat je ervan vindt.